Beskyttelse af persondata er fremtidens marketingparameter

Skriften på væggen

Mens mange større virksomheder har fokus på at blive klar til GDPR den 25. maj 2018, ser det desværre stadig dystert ud for en del af de mindre virksomheder.

Bo Pyskow, Service Management Konsulent i PysCon, er især bekymret på de mindre iværksætteres vegne:

– Mange af dem er slet ikke klar over, hvor alvorlige konsekvenser, det kan få for dem, hvis de ikke har helt styr på den nye Persondataforordning – og vigtigst af alt: Et effektivt værktøj til formålet, siger han.

Det kan gå rigtig galt

Ganske vist er bødernes størrelser omsætnings-afhængige – 4% af den samlede, globale omsætning – og derfor alvorlige for virksomheder med en høj omsætning.

Men størrelsen på bøden er langtfra alt:

– Det kan lægge din virksomhed øde, hvis du bliver udsat for hacking og ikke har klarlagt din procedure i den forbindelse, forklarer Bo Pyskow.

– Mister du dine data, dør du på det. Især mindre firmaer mister omsætning, fordi kunderne taber tillid til dem.

– At beskytte persondata bliver en afgørende marketingparameter i fremtiden, forudser Bo Pyskow.

Vigtigt med det rette værktøj

– Det er foruroligende, at så få iværksættere bruger Privacy by Design, fortsætter han.

– En data-lækage skal indberettes til Datatilsynet indenfor 72 timer. Og du skal have klare procedurer for håndtering af persondata. Det overser især mindre virksomheder.

Det er vigtigt at have et brugbart værktøj til data-håndtering.

BusinessNow har udviklet en anonymiseringsfunktion i ServiceNow, der gør det særligt velegnet som IT-værktøj, når GDPR træder i kraft.

– Jeg kan kun anbefale, at man hurtigst muligt får sit privacy-værktøj på plads, siger Bo Pyskow. – Det er ikke et sekund for tidligt.

Forfatter:

Lasse Wilén Kristensen

Service Management konsulent (Partner)
+45 61 78 29 89
lw@businessnow.dk

Af Lasse Wilén Kristensen, Partner, BusinessNow P/S